Den digitala verkligheten har gett oss både nya och återupptäckt gamla sätt att arbeta på och dela med oss. Det är till exempel öppen kod, deltagarkultur och en iterativ utveckling. Under de senaste åren har denna kultur börjat sipprat ut i den fysiska världen.
Maker Faire
En drivande kraft i rörelsen är Maker Faire. En mässa som arrangeras av O’Reilly-ägda tidningen Make. Den arrangerades första gången 2006 i San Mateo. Förra året samlades runt 80 000 för att skapa och inspireras av andras skapelser. I helgen höll de till, för andra året i rad, i Newcastle.
Gör det själv
Den här Gör det själv-rörelsen leder till flera saker hos deltagarna. Att bygga sitt eget projekt gör att man förstår hur saker och ting hänger ihop, hur världen fungerar. Vi får också en starka koppling till våra saker. Vi bygger en mer hållbar värld. Det blir svårare att slita och slänga, men vi kan också reparera saker som går sönder.
Gör det själv-rörelsen har ju långa traditioner, men har fått ett uppsving och förnyelse med hjälp av samma accelererande nätverkseffekter som så många andra fått av internet. Instructables innehåller råd och tips för den som behöver hjälp. Sajter som Etsy gör att skaparna kan sälja sina kreationer enkelt och till en global marknad. Inspirationen står Youtube och Vimeo för.
Den digitala Gör det själv-andan som skapat mycket av webben som den ser ut i dag påverkar den fysiska skapar-kulturen lika mycket som den ger en arena för den traditionella hantverkskonsten som därmed får en ny boost. Och de går in i varandra; högteknologiska textiler ger möjlighet att skapa kläder som påverkas av både omgivningen och bäraren.
Arduino
Arduino är en plattform, ett gränssnitt, en både öppen hårdvara och mjukvara. I grunden är det ett enkelt kort du programmerar via en usb-kabel. Kortet kan sedan bland annat kopplas upp med olika former av sensorer för att till exempel känna av ljud eller ljus. Plattformen är skapad för att snabb iterativ utveckling.
Några exempel på Arduino i praktiken är:
Bakertweet
Bakaren kan twittra ut vad som precis kommit ut ur ugnen.
Blimpduino
En miniatyr-zeppelinare som styr sig själv med hjälp av sensorer.
Botanicalls
En sensor som kan ringa, sms:a eller twittra när växten behöver vatten.
Tweet-a-watt
En elmätare som offentliggör, och därmed tydliggör, din elanvändning.
Zygote Interactive Balls
Ett interaktivt konstverk som var en del i OS-invigningen i Vancouver.
3d-skrivare
3d-skrivare har det pratats om länge. Och nu är vi i en verklighet där det finns maskiner som i princip kan skriva ut sig själva. Det är Reprap som är en helt öppen plattform för att skriva ut digitala ritningar i fysisk form.
Maskinen kan fortfarande bara skriva ut plast. Men systemet utvecklas hela tiden och nya material kommer snart kunna matas in i maskinen. Tänk er framtiden. Tänk er The Pirate Bay men med ritningar över fysiska produkter. En annan variant är Makerbot.
Kommentarer
3 svar till ”Det fysiska är det nya digitala”
[…] Det fysiska är det nya digitala […]
[…] har sammanfattat en del av nyheterna från SXSW. (Pelle har också skrivit en underbar postning om det fysiska som det nya digitala.) Twitternördar kan fördjupa sig på Readwriteweb eller hos […]
[…] det tillsammans-vågen som väl främst representeras av amerikanska Make. Det handlar mycket om att koppla samman det digitala med det fysiska. Att bygga vidare på de erfarenheter av organisering, produktion och distribution som vi lärt oss […]